צילום יצירתי

במאמר זה נדון בסוגיה כיצד ניתן לייצר תמונות יצירתיות ומקוריות יותר ובמילים אחרות איך נוכל לצלם תמונות קצת פחות שגרתיות ואולי גם יותר מעניינות. 

רמז: בעיקר באמצעות הדבר הזה שנקרא מוח ועל ידי הפעולה הזו הידועה בשם חשיבה. בנוסף, יכלול המאמר מספר דוגמאות לאפשרויות גיוון שנוכל ליישם בעצמנו. זוהי כמובן איננה רשימה סגורה אלא רק מספר רעיונות לגירוי הדמיון ולפיתוח צילום יצירתי יותר.

מכאן ואילך הכדור אצלכם והשמיים הם הגבול.  

לעניות דעתי המעבר מעידן הפילם לעידן הדיגיטאלי גרם לרבים מאיתנו הצלמים לתכנן ולחשוב קצת פחות לפני כל צילום. הסיבה לכך היא ש"גישת הכמות" קיבלה לפתע בעיטת דרבון, לעיתים על חשבון "גישת האיכות".

לאחר המעבר לעידן הדיגיטאלי התרגלנו לצלם פריימים רבים יותר מתוך מחשבה שכשנגיע הביתה נוכל לסנן ולבחור מתוכם לפחות פריים אחד שיהיה משביע רצון. בעבר ברוב המקרים היה לנו במצלמה פילם של 36 תמונות ובדרך כלל היינו צריכים לשלם גם על הפיתוח של התמונות הפחות מוצלחות ולדעתי זה אילץ את רובנו לתכנן ולחשוב קצת יותר לפני הצילום. כיום כרטיס זיכרון ממוצע מאפשר לנו לצלם מאות ואף אלפי תמונות ללא כל עלות כספית נוספת.

 

אני מאמין שעלינו להרגיל עצמנו לצלם פחות תמונות אך תוך מחשבה ותכנון מקיפים יותר לפני כל תמונה. אנו נשאף לתכנן בקפידה לפני הצילום את הקומפוזיציה הרצויה, את זווית הצילום, את החשיפה המתאימה לסיטואציה, את תזמון הצילום ועוד מגוון משתנים.

 

השאלה הנשאלת היא אילו פרמטרים ניתן להכניס לתוך מערך התכנון המקדמי שלנו בכדי לייצר תמונות מעט פחות שגרתיות ויותר מעניינות. כיצד נוכל למעשה לגרום למתבונן בתמונותינו להתעכב יותר על התמונה, להתעמק בה ולגלות בה עניין. זו בהחלט איננה משימה פשוטה לנוכח ההצפה הקיימת כיום בתמונות דיגיטאליות המועלות לרשת האינטרנט בקצב מסחרר.

 

כאן אמורים להיכנס למשוואה הדמיון והחשיבה שלנו כצלמים. צילום בעיני הינו סוג של אמנות ולא רק עניין טכני של הצגת אוסף של פיקסלים על מדיה כלשהי. ובאמנות כמו באמנות יצירתיות היא המפתח להצלחה.

 

נתחיל בכך שנכיר בחשיבות תכנונו המוקדם של הפריים עוד בטרם הקליק (לטעמי זה עדיף על פני תכנון לאחר הקליק).

כך למשל רק בהתייחס לתהליך יצירת הקומפוזיציה יהיה עלינו לחשוב בקפידה על מגוון של פרמטרים כגון באיזה אורך מוקד ראוי שנשתמש, האם כדאי להתקרב או להתרחק, כיצד נחתוך את הפריים, מה לכלול בפריים ומה לא, מאיזו זווית נצלם, האם אולי יותר מתאים כאן פריים אנכי, האם חלוקה לשלישים תהיה רלוונטית כאן, האם להשאיר מרווח תנועה/מבט, האם אפשר לייצר הולכת עין ועוד שיקולים רבים שישפיעו על התוצאה. ועוד לא התחלנו לדבר על משתנים נוספים כגון קביעת החשיפה המתאימה לסיטואציה ועל התזמון האידיאלי של הצילום עצמו.

 

מדובר למעשה במערכת שיקולים שלמה שלא תמיד אנו מתעכבים עליה בצורה מספקת ובוחנים באופן יסודי את מגוון ההחלטות העומד בפנינו. ניתן לקבוע כי צילום יצירתי מתחיל ומסתיים בתכנון ובמחשבה.

 

ברשימה הבאה אנסה להציע מספר דוגמאות לאפשרויות כיצד ניתן להשתמש בפרמטרים מסוימים במטרה לנסות ולייצר תמונה יצירתית ומעניינת יותר:

 

1. זווית הצילום – קיימת אפשרות נוחה וטריוויאלית לצלם "בזווית רגילה". דוגמא לזווית רגילה היא צילום בגובה העיניים (שלנו או של הנושא המצולם). בחלק מהמקרים זה אפילו יכול לעבוד טוב כמו למשל בצילום מאקרו של חרקים או בצילום של בעלי חיים אחרים מגובה עיניהם ולא מעליהם. אולם בחלק מהמקרים זה עלול לשדר קצת בנאליות, שגרתיות ואולי גם קצת שעמום. לעיתים זווית צילום מקורית ובלתי שגרתית יכולה לבדה להפוך תמונה רגילה לתמונה מיוחדת ומעניינת הרבה יותר. בפעם הבאה כשההרגל יוביל אותנו לצלם מתוך זווית קונבנציונאלית כלשהי, כדאי לנסות להניח אותה בצד ולחפש זווית "אחרת", זווית חדשה ומעניינת יותר. למשל צילום מזווית נמוכה בגובה הרצפה או זווית גבוהה בצורה קיצונית כדי לתת מבט אחר שאותו אנחנו לא חווים בדרך כלל בשגרה. נכון, אני מסכים איתכם זה עלול להיות פחות נוח. יתכן שנצטרך אפילו להתכופף, לשכב, לטפס, להתמתח, להתהפך ו/או להתלכלך – אין מה לעשות, בשביל צילום יצירתי צריך גם לפעמים לעבוד, אבל זה עשוי להשתלם בסופו של דבר ואני בהחלט ממליץ לנסות זאת.

 

2. חשיפת חסר או חשיפת יתר – לא תמיד חייבים לחשוף את הפריים "לפי הספר". לעיתים שימוש בחשיפת חסר או בחשיפת יתר עשוי לתת אפקט מעניין ולייצר תמונה בלתי שגרתית. כך למשל ניתן לייצור באמצעות חשיפת חסר סילואטים מעניינים או אפקט דרמטי. חשיפת יתר יכולה אף היא לשמש כלי מעניין לצורך צילום יצירתי. תוכלו לקרוא על הנושא גם במדריך מדידת אור.

3. שימוש בעדשה (יותר מדויק – בעצמית) פחות טריוויאלית – תתפלאו כמה מעניין עשוי להיות האפקט של שימוש בעדשה פחות טריוויאלית. למשל שימוש בעדשה רחבה לעיוות וליצירת פרספקטיבה מעניינת יותר או שימוש בעדשת TELE כדי להשפיע על הפרספקטיבה ועל הבוקה בצילום.


4. משחקים באיזון הלובן – שינויים בלתי קונבנציונאליים ב-WHITE BALANCE עשויים ליצור צילום מקורי ומעניין.

5. קיבוע הפוקוס על נקודה פחות צפויה – הכנסה למיקוד של אלמנט פחות צפוי וטשטושו של האחר עשויים אף הם להניב לעיתים תוצאות מעניינות.


6. מריחת תנועה (בין השאר על ידי שימוש בפילטר ND) –מהירות תריס איטית עשויה להדגיש דינאמיות בפריים ולתרום לתוצאה מעניינת ויצירתית יותר. ראו גם מדריך בנושא חשיפה ארוכה בצילום.

7. חיתוכים מיוחדים וקרובים יותר ליצירת אבסטרקט – משהו כמו הז'אנר של "הוצא מהקשרו".


8. שימוש ב-ISO גבוה ליצירת גרעון מכוון – לעיתים הגירעון המכוון יכול לשרת אווירה או מסר מסוימים בתמונה. ואם לא דרך ה-ISO אז גם בשלב העיבוד זה יהיה בסדר.

9. היפוך פריים – גם פעולה זו עשויה להביא לפעמים לתוצאות מעניינות.


10. שימוש בתאורה אחורית – על מנת ליצור אפקט שונה.

11. ליזום עבודות קונספט מיוחדות – בהן נוכל להביא לידי ביטוי את הראייה היצירתית ואת דמיון האישי שלנו.


12. צילום בשחור ולבן – בנסיבות מסוימות עשוי בהחלט לשפר את התוצאה ולקחת אותה למקום פחות שגרתי.

 

 

בהצלחה !