קומפוזיציה – מדריך צילום

מהי קומפוזיציה בצילום? כיצד לצלם צילומים אשר ירתקו את המתבוננים? מהם הכלים העומדים לרשות הצלם בתכנון הקומפוזיציה? אילו סוגי קומפוזיציות ניתן ליישם בסיטואציות שונות? במאמר שלהלן ובתמונות שצילמתי ואשר מובאות כאן לצורך הדגמה, תוכלו למצוא את התשובות לשאלות הללו ולקבל טיפים ורעיונות מעשיים על קומפוזיציה בצילום והכי חשוב – כיצד לצלם תמונות טובות יותר ומעניינות יותר.

קומפוזיציה בצילום מתייחסת למיקום האלמנטים השונים בתמונה וליחסים ביניהם. תכנון קומפוזיציה כולל בין היתר את בחירת ההתמקמות על ידי הצלם, בחירת זווית הצילום, ההחלטה כיצד למסגר את הפריים, בחירת אורך המוקד המתאים (קומפוזיציה פתוחה יותר או סגורה יותר), ההחלטה לגבי אלו אלמנטים להכניס לקומפוזיציה ואלו להותיר מחוץ לפריים, ההחלטה לגבי עומק שדה וכן הלאה.

ישנם מספר כללי אצבע מקובלים ביצירת קומפוזיציה מוצלחת. כללים אלה עשויים לתת לנו הכוונה בסיסית. יחד עם זאת חשוב לזכור כי בסופו של דבר צילום הוא אמנות הרבה יותר מאשר הוא מדע מדויק ולכן שבירת כללי הקומפוזיציה תהיה לעיתים דווקא מבורכת ותסייע ביצירת תמונות יצירתיות ומקוריות יותר. אף על פי כן בהחלט מומלץ להכיר את הכללים הבסיסיים ביצירת קומפוזיציה.

הכלל החשוב ביותר לפני הצילום של כל תמונה הוא פשוט לחשוב ולתכנן. לעיתים שינוי קל בזווית הצילום או במיקומו של הצלם עשוי להיות ההבדל בין תמונה בעלת קומפוזיציה מרתקת לבין סתם עוד תמונה. תכננו היטב את הפריימים שלכם, ודאו מה אתם כוללים בפריים ומה יהיה מיקומו המדויק של כל אלמנט בקומפוזיציה, כיצד יראו החיתוכים, עד כמה להתקרב לאובייקט מבחינה פיזית, באיזה אורך מוקד יהיה הכי מתאים להשתמש, כמה מקום להותיר בין האלמנטים השונים בפריים לבין גבולות הפריים ובינם לבין עצמם ובעיקר חישבו כיצד לייצר את הקומפוזיציה הטובה ביותר בנסיבות העניין.

חוק השלישים

על פי חוק השלישים נעדיף למקם בתמונה אובייקטים על הקווים האופקיים והאנכיים המחלקים את התמונה לשלוש או בנקודות ההצטלבות של אותם קווים. כמובן שלא חייבים למדוד זאת עם סרגל ומספיק לפעול בקירוב כדי להשיג את התוצאה שלרוב נראית לנו טבעית יותר.

הותרת מרווח לכיוון המבט או כיוון התנועה

בדרך כלל נשאף לבנות קומפוזיציה המותירה מרווח מספיק לכיוון המבט או התנועה של האלמנטים המצולמים. מכונית הנוסעת מימין לשמאל תמוקם בחלקה הימני של התמונה בכדי להותיר לה "מספיק מקום אליו היא יכולה לנסוע". יהיו מקרים בהם נפסח על הכלל הזה וזאת מתוך כוונה לייצר אמירה צילומית שונה (יציאה מהפריים או צפיפות ומחנק).

אלכסונים

קומפוזיציה בה קיימת התרחשות אלכסונית מסוימת עשויה אף היא למשוך את העין ולייצר עניין. האלכסונים הקלאסיים הם אלה החותכים את הפריים מפינה לפינה אך בהחלט ניתן להשתמש באלכסונים אחרים. פעמים רבות קומפוזיציה הבונה את ההתרחשות על אלכסון תשדר יותר דינמיות.

קווים מוליכים

כאן אנחנו מתייחסים לקומפוזיציה הכוללת קווים מסוימים (ישרים או עקומים) המוליכים את העין על פני התמונה, בדרך כלל עד לנקודה מסוימת שנבחרה על ידי הצלם.

מסגור טבעי בפריים

במקרה זה אנו נייצר קומפוזיציה העושה שימוש באלמנט או אלמנטים כלשהם על מנת לייצר מסגור טבעי של התמונה.

טקסטורה

יצירת קומפוזיציה מעניינת של תבניות חוזרות או מרקמים מעניינים אשר מושכים את העין.

זוויות צילום שונות

לזווית הצילום השפעה מהותית על הקומפוזיציה ועל התמונה. זווית הצילום הקלאסית היא זווית צילום "בגובה העיניים" אך לעיתים יהיה דווקא כדאי לחשוב על זוויות צילום יצירתיות אשר תצגנה קומפוזיציה מעט פחות צפויה ותוצאה מעניינת יותר.

לסיכום

יצירת קומפוזיציה מרתקת כרוכה בתכנון ובחשיבה. יצירתיות ומקוריות בהחלט עשויות לייצר יותר עניין ולרתק את הצופים אל התמונה. יש לשקול את כל ההחלטות אשר מצויות בידי הצלם ולנסות לייצר בסיטואציה הקיימת את הקומפוזיציה הטובה ביותר האפשרית (זה עניין סובייקטיבי, אתם זוכרים שצילום הוא אמנות). לשם כך יהיה עלינו לפקוח את עינינו ולחשוב על דרכים מועדפות כדי לבודד את "פיסת המציאות" שלנו. שימו לב לפיזור האלמנטים בפריים, שמרו על קו אופק מאוזן, הימנעו מחיתוכים "אכזריים" ומיותרים של אלמנטים בפריים, עשו שימוש מושכל בבחירת עומק השדה האופטימאלי, ככל שניתן שימרו על פריים נקי ואסטטי ועל איזון בין האלמנטים השונים בפריים, בדקו האם ניתן ליצור קומפוזיציות של טקסטורות מעניינות, לעשות שימוש בקווים מוליכים או במסגור טבעי. שמרו על הכללים אך גם דעו מתי כדאי לשבור אותם והחשוב מכל – פשוט תיהנו…

לרעיונות נוספים ליצירת תמונות קראו גם את המאמר צילום יצירתי.

הנכם מוזמנים גם לקרוא את המאמר טעויות צילום של מתחילים.

בהצלחה !