עומק שדה – רגיש ולא כל כך ספונטאני

רשת האינטרנט מלאה באינספור מאמרים בנושא עומק שדה בצילום. רובנו כבר בטח יודעים ששני המשתנים המשפיעים ביותר על עומק שדה (בהינתן אורך מוקד קבוע) הם מרחק העדשה מהאובייקט המצולם ומפתח צמצם.

התקרבות לאובייקט המצולם ופתיחת צמצם יקטינו את עומק השדה בעוד שהתרחקות מהאובייקט המצולם וסגירת צמצם יגדילו את עומק השדה.

השאלה היא בכמה ישתנה עומק השדה לנוכח שינוי באחד משני הפרמטרים האלה. לתשובה לשאלה הזו יש השלכות פרקטיות על תכנון הצילום שלנו ועל התוצאה המתקבלת.

זה נכון שבחלק מהמצלמות כיום יש לחצן "depth of filed preview" שמאפשר לקבל תחושה ראשונית כיצד יראה עומק השדה לפני הצילום, אבל ביני לביניכם, כמה מאיתנו באמת משתמשים באפשרות הזו? לדעתי לא הרבה, ואחת הסיבות לכך היא שמאד קשה לראות שינוי קל יחסית בעומק השדה באמצעות העינית שהופכת בדרך כלל גם לחשוכה יותר בעת הפעלת הלחצן.

להלן אציג שלוש טבלאות רגישות עומק שדה בשלושה אורכי מוקד שונים (אך שכיחים למדי):

1. עדשת פריים 50 מ"מ (או עדשת זום אחרת באורך מוקד של 50 מ"מ) – שכיחה מאד בשימוש לפורטרטים (בעיקר חצי גוף).

2. עדשת מאקרו 105 מ"מ – שימוש בעיקר לצילומי מאקרו (תקריב)

3. עדשת זום באורך מוקד 200 מ"מ – מתאימה בין השאר לצילומי טבע וסיטואציות שקשה יותר לצלמן מקרוב.

50 מ"מ– עומק שדה במטרים

מרחק מהאובייקט במטרים

4

3.5

3

2.5

2

1.5

מפתח צמצם

0.45

0.35

0.25

0.17

0.11

0.06

1.8

0.72

0.55

0.40

0.28

0.18

0.10

2.8

1.03

0.78

0.57

0.39

0.25

0.14

4

1.48

1.12

0.82

0.56

0.36

0.20

5.6

1.90

1.43

1.04

0.71

0.45

0.25

7.1

3.28

2.42

1.72

1.17

0.73

0.40

11

5.43

3.84

2.64

1.74

1.06

0.58

16

ניתן לראות למשל שכאשר אנחנו עומדים במרחק של 1.5 מטר מפני המצולם ומשתמשים בצמצם 1.8, עומק השדה יעמוד על 6 ס"מ בלבד. לעיתים נחליט שעומק שדה כה צר אינו מספק אותנו (כי למשל נרצה שלא רק העיניים יהיו בפוקוס אלא גם האוזניים). מהתבוננות בטבלה נוכל לראות שסגירת הצמצם ל-2.8 או התרחקות מהמצולם בחצי מטר לאחור תגדיל את עומק השדה ל-10-11 ס"מ (גידול משמעותי של כ-70%). ככלל, מניסיוני בשימוש בעדשת פריים 50 מ"מ התוצאה המתקבלת בצמצם 1.8 היא בכל מקרה קצת רכה מדי.

 

105 מ"מ מאקרו – עומק שדה בסנטימטרים

מרחק מהאובייקט בסנטימטרים

40

37

34

31

מפתח צמצם

0.24

0.20

0.16

0.13

5.6

0.31

0.25

0.21

0.16

7.1

0.48

0.40

0.33

0.26

11

0.69

0.57

0.46

0.37

16

ההתמודדות עם עומק שדה רדוד בצילומי מאקרו היא בעיה מוכרת (ראה גם מאמר שלי בנושא צילום מאקרו ). ניתן לראות למשל שבצמצם 11 (שימושי למדי בצילומי מאקרו) התרחקות של 9 ס"מ לאחור עם המצלמה מגדילה את עומק השדה מכ-2.5 מילימטרים לכ-5 מילימטרים (פי 2). האמינו לי שהשניים וחצי מילימטרים האלה לעיתים כל כך חסרים ומפרידים בין תמונה גרועה לתמונה מוצלחת. זה נכון שתזוזה לאחור תפחית מעט מההגדלה המתקבלת, אך לעיתים כשנשקלל את כל "העסקה" נגלה שהמחיר הזה היה משתלם וקיבלנו פי 2 מהנושא המצולם בתוך עומק השדה (גם אם הוא מעט קטן יותר). כשמצלמים ב-RAW (מומלץ), גם ביצוע קרופ סביר לצורך הגדלת משקלו של הנושא בפריים עדיין ישמור על איכות טובה למדי. 

200 מ"מ– עומק שדה במטרים

מרחק מהאובייקט במטרים

20

15

10

5

מפתח צמצם

1.59

0.89

0.39

0.10

4

2.84

1.59

0.7

0.17

7.1

4.54

2.53

1.11

0.27

11

6.50

3.6

1.58

0.38

16

צילום בעדשה בעלת אורך מוקד של 200 מ"מ ממרחק של 5 מטרים בצמצם 4 תגרור עומק שדה רדוד למדי של 10 ס"מ בלבד. סגירת צמצם ל-11 תגדיל את עומק השדה ל-27 ס"מ (כמעט פי שלוש). בד"כ כדאי לדעת עובדה זו לפני הצילום ולא לגלות על המחשב בבית שחלק מהותי מהאובייקט אינו בעומק השדה.

הערות כלליות:

1. כל הנתונים נלקחו מהאתר DOFMASTER. ניתן לבצע שימוש פרטני במחשבון שבאתר לאורכי מוקד, מרחקים וצמצמים שונים.

2. כל הטבלאות האלה חושב לפי המצלמה שלי NIKON D90. מאחר שגם לגודל החיישן יש השפעה על עומק השדה, תוכלו לבצע חישוב מדויק יותר בהתאם למצלמה הספציפית שלכם על ידי בחירתה מתוך תפריט גלילה.

3. אינני סבור שצריך ללמוד בעל פה את הטבלאות האלה אלא רק לנסות לקבל תחושה טובה יותר של השפעת מפתח הצמצם והמרחק מהאובייקט על עומק שדה בסיטואציות שונות.

בהצלחה